Problemy z odpaleniem kosiarki? Znajdź źródło!

Czasem zdarza się, że kosiarka nagle nie chce odpalić. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Najczęściej swoje źródło mają w sposobie użytkowania sprzętu jeszcze w poprzednim sezonie. Dlaczego kosiarka nie działa i jak znaleźć źródło problemu?

Paliwo w zbiorniku

Najczęstszą przyczyną tego, że kosiarka na wiosnę nie chce odpalić jest paliwo pozostawione w zbiorniku. Jego właściwości zanikają już po 30 dniach. Najszybciej ulatniają się lotne składniki, odpowiedzialne za odpalenie silnika. Niedługo później z płynu zaczyna się wytrącać osad, który dość szybko zapcha filtr paliwa i gaźnik.

Zapchany filtr paliwa

Przyczyn zapchania filtra może być oczywiście więcej, jak choćby zanieczyszczenia, które dostały się do zbiornika podczas jego uzupełniania. Czysty filtr paliwa i ostrożność podczas tankowania mają wielkie znacznie. Zanieczyszczenia, które dostaną się do silnika tworzą pastę ścierną, która dość szybko może spowodować zatarcie silnika. Wówczas już na pewno trzeba będzie wybrać się po nowe części do kosiarki. Żeby tego uniknąć wystarczy po sezonie spuścić paliwo, a na wiosnę przejrzeć stan filtrów. Kontrola filtrów powinna być też pierwszą czynnością, jeśli sprzęt nie chce odpalić, a ostrza noży do kosiarki nie zostały zablokowane przez trawę.

Filtr powietrza

Kiedy zatkany jest filtr paliwa, do komory spalania dostaje się niedostateczna ilość powietrza, która powoduje wzbogacenie mieszanki. Oznacza to spadek mocy, po chwili nawet zatrzymanie się silnika. W wyniku zatkania mogą zostać uszkodzone także inne elementy, ponieważ silnik nadal będzie próbował zassać powietrze, zwykle przez kolektor ssący i jego uszczelki. Najczęstszym skutkiem jest uszkodzenie komory spalania i zduszenie pracy silnika.

Brak iskry

Inną przyczyną problemów z odpaleniem kosiarki może być brak iskry w układzie zapłonowym. W normalnym stanie, po naciśnięciu startera albo pociągnięciu linki, rozrusznik wprawia w ruch koło zamachowe, a zamontowane na nim magnesy przechodzą przez cewkę zapłonową dając iskrę.

Dobrze wyregulowany układ zapewnia równą i bezproblemową pracę silnika. Jeśli sprawdzone zostały filtry, a silnik mimo to nie chce odpalić przyczyną mogą być stare, brudne świece, które będą wymagały czyszczenia albo wymiany.

Można to zrobić we własnym zakresie, najpierw sprawdzając wizualnie, czy iskrownik i jego faja nie są zanieczyszczone, a potem ewentualnie testując rozrusznik i cewki specjalnym testerem. Sama wymiana elementów układu rozrusznika nie nastręczy większych problemów. Silniki mają prostą konstrukcję, więc zamontowanie nowych cewek zapłonowych czy tworników jest dość proste.

Akumulator

Posiadając kosiarkę z elektrycznym zapłonem możemy się spodziewać, że przy nieodpowiednim przechowywaniu może ona nastręczyć nam wielu kłopotów. Zwłaszcza akumulator, który powinniśmy ładować przed i po zakończeniu sezonu. Gdy szybko się rozładowuje należy najpierw sprawdzić bezpiecznik. Jeśli ten działa prawidłowo, będziemy musieli kupić nowy akumulator.

Zerwana linka

Elektroniczny zapłon jest jednak stosunkowo rzadkim rozwiązaniem. Najczęściej wykorzystywana jest linka zapłonowa. Jest ona odpowiednio zabezpieczona przed uszkodzeniami i właściwie jedyną możliwością jej uszkodzenia jest przetarcie i zerwanie podczas odpalania. Tego uszkodzenia nie można nie zauważyć, bo uchwyt najczęściej pozostaje w dłoni. Warto więc mieć zapasową linkę w zanadrzu, by uniknąć przykrej niespodzianki.