Mazda Design – Edycja 2017/37 – prestiżowa nagroda w świecie polskiego designu

PIĘKNO PRZYSZŁOŚCI - MAZDA DESIGN 2017/37 - UWAGA! Ostatni tydzień przyjmowania prac. To już ostatnie dni (do 10.09.17) przyjmowania projektów do konkursu „Mazda Design 2017/37”.

Jak będą wyglądać przedmioty codziennego użytku w 2037 roku – akcesoria, ubrania, biżuteria, sprzęty itd.. Jakie będą pełnić funkcje? Czym będzie charakteryzować się wnętrze samochodu przyszłości? Jakie znaki posłużą nam do komunikacji z maszynami za 20 lat?

Odpowiedź na te pytania otrzymamy w październiku 2017 roku podczas finału nowej odsłony konkursu Mazda Design 2017/37 .

Hasłem tegorocznej edycji konkursu jest „Piękno przyszłości”.

Tematem zadań konkursowych są przedmioty codziennego użytku, wnętrza samochodów oraz znaki graficzne ze świata, który dopiero nadejdzie.

Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości

Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości to nowa, zdecydowanie odmieniona, odsłona dobrze znanego konkursu projektowego, który od siedmiu lat nagradza najlepsze, nowoczesne projekty z dziedziny designu. Konkurs zyskał nową strukturę, nowe zasady, a także identyfikację graficzną i logo, stworzone przez znanego grafika Oskara Podolskiego.

Dotychczasowe realizacje charakteryzowały się funkcjonalnością, ciekawymi rozwiązaniami estetycznymi oraz pozostawały w zgodzie z zasadami dobrego wzornictwa oraz wartościami wyznawanymi przez Mazdę. Tegoroczny konkurs stanowi kontynuację tego trendu, ale skierowany jest wyłącznie do studentów i absolwentów szkół artystycznych i projektowych. Konkurs, aby podkreślić jego przełomowość, stawia przed uczestnikami zupełnie nowe cele – odnoszące się do świata przyszłości z 2037 roku.

Każdego roku w Polsce realizowane są tysiące projektów, nowa nagroda ma zwrócić uwagę na te wyróżniające się, najbardziej wybitne i w ocenie specjalistów – wyjątkowe. Mazda Design Award doceni twórców, których prace w najwyższym stopniu spełniają takie kryteria, jak piękno, innowacyjność, racjonalność zużycia energii ale też stanowią niebanalną odpowiedź na potrzeby i wyzwania współczesnego świata. W tym roku zadaniem uczestników jest stworzenie oryginalnej, nowatorskiej pracy w jednej z trzech kategorii: Człowiek, Przestrzeń oraz Znak. Projekty muszą spełniać wysokie wymagania estetyczne, przełamywać obecne konwencje i być spójne z filozofią projektowania Mazdy – KODO: Dusza Ruchu, która czerpie inspirację z żywiołów i dynamiki przyrody, jej mocy i piękna oraz pozwala nawet w statycznych formach ukazać wewnętrzną energię. Ale to nie wszystko – poza dobrym designem, organizatorzy ósmej edycji konkursu oczekują także spojrzenia w przyszłość – i to w pełnym tego słowa znaczeniu.

Funkcjonalność to reguła, która prawdopodobnie będzie rządzić estetyką przyszłości i światem designu w 2037 roku. – mówi o tematyce konkursu główny projektant Mazdy w Europie i przewodniczący jury Kevin Michael Rice – Rozumiem ją jako idealną jedność i harmonię pomiędzy człowiekiem a przedmiotami z jego otoczenia – tak jak w filozofii Jinba Ittai, która przyświeca nam przy projektowaniu samochodów Mazda. Naszym zadaniem na przyszłość – designerów – powinno być projektowanie sposobów na osiągnięcie harmonii ze światem. Czyli tworzenie takich rzeczy osobistych, prywatnych przestrzeni, a nawet własnych znaków, które będą tę harmonię kreować i podtrzymywać. ”

Kategorie konkursowe: Człowiek, Przestrzeń, Znak

Kategoria: Człowiek

Jedną z nowości konkursu Mazda Design 2017/37 jest konieczność głębszego namysłu nad interakcją pomiędzy człowiekiem a rzeczami codziennego użytku, które w coraz większym stopniu definiują jakość naszego życia i poczucie piękna. Dlatego jednym z zadań postawionych przed uczestnikami tej edycji jest zaprojektowanie rzeczy osobistej (istniejącej współcześnie lub takiej, która dopiero zostanie wymyślona) – akcesoriów, elementów garderoby, biżuterii, urządzeń i drobnych sprzętów, które w 2037 będą bezpośrednio towarzyszyć nam w całodziennej aktywności. Zaprojektowane przedmioty mają wnosić nową jakość do codziennego życia i na nowo określać stosunek pomiędzy człowiekiem a światem zewnętrznym.

Kategoria: Przestrzeń

Ta kategoria zwraca uwagę na nasze otoczenie w skali mikro, czyli przestrzeń osobistą, którą każdy postrzega inaczej, wedle własnych potrzeb. Bardzo prawdopodobne, że w 2037 roku właśnie we wnętrzu samochodu będzie się toczyć duża część naszego życia. Zadanie, które stoi przed uczestnikiem w tej kategorii to stworzenie koncepcji wnętrza Mazdy przyszłości. Funkcje tego wnętrza, jego kształt, wyposażenie, forma zależą od tego jak projektant wyobraża sobie potrzeby, wygodę i poczucie piękna człowieka w 2037 roku.
www.mazdadesign.pl 2

Kategoria: Znak

„Znak” jest trzecią, zupełnie nową kategorią konkursową skierowaną przede wszystkim do młodych grafików. Żyjemy w świeci znaków, których funkcja i znaczenie stale wzrasta. Także za pomocą znaków kontaktujemy się z maszynami. Dlatego zadaniem uczestnika jest zaprojektowanie nowego, skończonego systemu znaków graficznych, za pomocą których np. poprzez smartfon, tablet czy ekran na desce rozdzielczej będziemy kontaktować się w 2037 roku ze swoim środkiem transportu. Znaki mają być nie tylko funkcjonalne, ale i estetyczne tak aby mogły opanować wyobraźnię i stać się naturalnym medium kontaktu z maszyną. Ważne też, aby odpowiadały wybranym tendencjom w dziedzinie rozwoju mobilności i technik komunikowania się.

Zasady konkursu Mazda Design 2017

Mazda od 8 lat jest organizatorem cenionego konkursu koncepcyjnego dla projektantów – Mazda Design, a w tym roku po raz pierwszy wręczy swoją nagrodę specjalną – Mazda Design Award, której celem jest wyróżnianie najciekawszych realizacji z zakresu wzornictwa przemysłowego, mody, grafiki użytkowej czy architektury wnętrz. Nagroda MDA, w swojej pierwszej edycji przyznawana za okres ostatnich trzech lat, będzie jedną z najwyższych w swojej dziedzinie i wyniesie 50.000 złotych.

W każdej z trzech kategorii organizatorzy Mazda Design 2017/37 przewidują odrębną nagrodę w wysokości 10.000,- PLN dla najlepszej pracy. Jeden z trzech zwycięskich projektów otrzyma także na wniosek jury tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5.000,- PLN.

Konkurs jest adresowany do studentów i absolwentów szkół artystycznych i projektowych, którzy kończyli studia w latach 2014-2017.

Prace konkursowe zgłaszane w trzech kategoriach (pliki  JPG, GIF, BMP, TIFF, PNG) należy przesyłać za pośrednictwem formularza na stronie konkursu.
Nagrody
• Grand Prix: 5.000 zł
• I miejsce w kategorii „Człowiek”: statuetka oraz 10.000 zł
• I miejsce w kategorii „Przestrzeń”: statuetka oraz 10.000 zł
• I miejsce w kategorii „Znak”: statuetka oraz 10.000 zł

Prace można zgłaszać od 28 kwietnia do 10 września 2017 roku na stronie www.mazdadesign.pl. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w październiku 2017 roku.

Jury konkursu Mazda Design Award 2017

Za nominację projektów do MDM 2017 i wyłonienie zwycięzców odpowiedzialni są członkowie jury konkursu Mazda Design: Kevin Rice – główny projektant Mazdy w Europie; Zuzanna Skalska – analityk trendów w dziedzinie designu i innowacji; prof. Jerzy Porębski wykładowca na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie; jedna z najbardziej uznanych polskich projektantek – Maja Ganszyniec; Paweł Miszewski – projektant łączący świat obrazów i dźwięków; bloger, specjalista w tematyce designu i nowych technologii – Michał Mazur oraz dziennikarze Filip Niedenthal – naczelny polskiej edycji magazynu „Vogue” oraz specjalizująca się w dziedzinie designu i mody – Anna Grużewska.

 

Organizatorem konkursu jest  Republic Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie.

Przyrzekającym nagrody jest Mazda Motor Logistics Europe.

Kontakt dla mediów: media@mazdadesign.pl